Dag clichés!
Maak je vacatures onweerstaanbaar
Heb je ooit een vacaturetekst gelezen en gedacht: “Wat bedoelen ze hier nu weer mee?” Grote kans dat je struikelde over een van de vele clichés die in bijna elke vacature opduiken. Van flexibel tot spin-in-het-web – ze lijken misschien trendy, maar vaak zeggen ze helemaal niks. In dit artikel laten we je zien welke 19 termen je beter kunt vermijden én hoe je je vacatureteksten beter maakt.
Verwijder deze 19 clichés uit je vacatures
1. Flexibel
Avonden en weekenden doorwerken. Meerdere projecten tegelijk in de lucht houden. Zo kan het overkomen. Maar wat als je het omdraait? Hoe flexibel ben jij als werkgever? Denk je mee over werktijden, thuiswerken of onverwachte persoonlijke situaties? Dáár maak je het verschil voor je kandidaat.
2. Work hard, play hard
Klinkt hip, maar wat betekent het echt? Veel kandidaten zien het als een loze belofte. Bied je écht een goede werk-privébalans en leuke extra’s? Prima, zeg dat dan. Anders schrappen: sommige mensen ergeren zich dood aan de term.
3. Hands-on mentaliteit
Wat bedoel je hiermee? Dat iemand zijn handen gebruikt? Dat hij of zij van aanpakken weet? Of gewoon dat het werk gewoon goed gedaan wordt? Kies duidelijke woorden die iedereen begrijpt. En laat dat vage jargon lekker weg – niemand zit erop te wachten.
4. Spin-in-het-web
Al jaren een van de meest irritante termen in vacatureteksten. Toch blijft hij opduiken, want op de lijst van kantoorjargon scoort hij nog altijd hoog. Wat bedoel je echt? Dat iemand organiseert, coördineert en overzicht houdt? Zeg dat dan gewoon. Of beter: zeg wat de functie écht inhoudt en laat de spin lekker in zijn web zitten.
5. Zelfstandige teamplayer
Klinkt als een tegenstrijdigheid, toch? Iemand die alles alleen doet, maar ook de ultieme teamgenoot is? Denk even goed na: wil je iemand die zelfstandig werkt, goed samenwerkt, of allebei? Zeg het helder, want niemand snapt wat je met deze combinatie bedoelt. Schrappen dus, of concreet maken.
6. Duizendpoot
Vergelijkbaar met de spin-in-het-web, maar dan met nog meer poten. Wat die duizendpoot moet doen met al die poten blijft volkomen onduidelijk. Wees helder over wat je zoekt, want voor je het weet denkt iemand dat het een complete chaos is en dat hij voortdurend achter de feiten aanloopt.
7. Proactief
Waarschijnlijk bedoel je iemand die handelt vóórdat er iets gebeurt. Iemand die inspeelt op gebeurtenissen. Een initiatiefrijk persoon, dus. Zeg dat dan gewoon. Althans, als dat echt belangrijk is voor de functie. Overigens, iemand die het dak alvast op het huis zet voordat de muren staan, had misschien beter reactief kunnen werken.
8. Geen 9-tot-5-mentaliteit
Het klinkt alsof je iemand zoekt die altijd bereikbaar is. Maar wat bedoel je precies? Lange dagen? Wisselende werktijden? Of gewoon een beetje extra inzet als het nodig is? Maak het concreet, want anders blijft het vaag.
Wil je ook een vacature die werkt?
Vul het contactformulier in en we nemen vervolgens binnen 2 werkdagen contact met je op om een kennismaking te plannen. We helpen je graag.
9. Affiniteit met
Affiniteit met je organisatie of vakgebied? Goh. Dat is toch vanzelfsprekend?
10. Het is een pre
Geen harde eis, maar wel handig als je het hebt. Maar serieus, hoeveel kandidaten wil je meteen verliezen? Iemand die de pré niet heeft, denkt misschien: laat maar, er is vast iemand die dit wel heeft. Laat het weg en hou het bij harde eisen, liefst zo min mogelijk.
11. Minimaal hbo-denkniveau
Waarom een minimaal hbo-denkniveau? Tenzij je een Mars-missie plant, is het vaak niet nodig. Voor veel functies zijn er genoeg kandidaten met ervaring en skills die niet uit een diploma komen. Door dit in te stellen, sluit je onnodig veel talent uit.
12. Marktconform salaris
Ongetwijfeld de grootste teleurstelling in vacatureteksten. Wat betekent het? Waar staat het voor? Vaak weet een sollicitant niet wat een marktconform salaris is – en veel werkgevers eigenlijk ook niet. Laten staan betekent dat veel mensen zullen denken dat het salaris geen vetpot zal zijn.
13. Leuk team
“Leuk” is nogal subjectief. Wat maakt jouw team leuk? De sfeer, de samenwerking of de gezamenlijke lunches? Wees specifiek, anders denkt een kandidaat: dat zeggen ze allemaal.
14. Laptop en telefoon
Heb je echt indruk gemaakt als je een laptop en telefoon aanbiedt? Dat is toch vanzelfsprekend? Focus liever op unieke voordelen die jouw organisatie écht bijzonder maken.
15. Doorgroeimogelijkheden
Doorgroeien? Leuk, maar wat betekent dat precies? Welke functies liggen in het verschiet? En hoe help je iemand om daar te komen? Maak het concreet, anders blijft het een lege belofte.
16. Uitdagende functie
Wat maakt de functie uitdagend? Complexe projecten, veel verantwoordelijkheid of een snel veranderende omgeving? Wees specifiek, anders voelt het al snel als een standaard verkooppraatje.
17. Dynamische omgeving
Wat bedoel je eigenlijk met ‘dynamisch’? Snel groeiend? Veel veranderingen? Of juist veel afwisseling in het werk? Wees helder, want anders blijft het een vage term die niets zegt.
18. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
Wat bedoel je met “goed”? Extra vakantiedagen, een pensioenregeling of opleidingsmogelijkheden? Noem het gewoon. Hoe concreter, hoe beter.
19. Informeel team
Wat bedoel je met ‘informeel’? Een open deur beleid? Casual kleding? Of gewoon een relaxte sfeer? Wees duidelijk, want iedereen heeft een ander beeld bij ‘informeel’.
Clichés maken je vacature niet aantrekkelijker – ze zorgen er juist voor dat je potentiële kandidaten vroegtijdig afhaken. Door duidelijke taal te gebruiken en precies te zeggen wat je bedoelt, maak je veel meer impact. Heb je hulp nodig bij het maken van een sterke vacature die wel werkt? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!