Annelies Dekker
Office Manager
BLM Group
Veghel
Klantreview
Annelies Dekker
Vacature | Field Service Engineer
‘We krijgen heel veel leuke reacties op onze vacaturepagina en de campagne die jullie voor ons hebben gemaakt.’
Je vertelde me in de introductie van ons interview dat het lastig is om mensen te vinden voor technische functies. Hebben jullie zelf geprobeerd geschikte mensen te vinden?
We hebben via een ander technisch uitzendbureau geprobeerd mensen te vinden. Zij zochten ook mensen voor andere bedrijven in onze branche. De kennis over onze soort machines is heel specifiek. We waren opzoek naar iemand met een bepaalde ondergrond. Bij ons vindt de scholing plaats op de vloer en in Italië. We moeten mensen aan ons binden en mensen omscholen. Daarna moeten wij hopen dat we de juiste match hebben. Op dit moment hebben we een aantal goede mannen binnen, waardoor we de opdrachten goed kunnen uitvoeren. We hebben zelf gezocht binnen ons eigen netwerk. Maar die is best beperkt, omdat onze concurrenten ook in die vijver kijken naar goed geschoold personeel. Michiel kwam eerst bij ons in beeld om een Field Service Engineer te werven. Dit is gelukt! En nu voor de Service Coördinator. Ik begrijp dat dit lastig is en dat hierin het aanbod niet heel erg groot is. Gelukkig helpen jullie ons zoeken, maar hoe doen jullie dat eigenlijk?
Mooie vraag. Wij zoeken via LinkedIn. Tijdens ons gesprek spreken we natuurlijk de geschikte kandidaat door. Waar moet iemand wonen? Wat zijn de kwaliteiten waarover een toekomstige medewerker moet beschikken. Bij jullie is er natuurlijk ook contact met Italië, dus de Engelse taal is belangrijk. HBO, MBO, werkervaring? Wij stellen dit in het programma in en dan krijgen we een hele lijst met mensen. We nemen al deze profielen door en kijken dan of er geschikte kandidaten voor jullie tussen zitten. De mensen die we dan hebben gesearcht spreken we met elkaar door en zo weten we of we op het juiste pad zitten. We gaan net zolang door tot dat we hopelijk de juiste persoon hebben gevonden. In 99 procent van de gevallen slagen wij hierin. En soms duurt het iets langer, omdat de functie lastiger is.
Aha, oké leuk om even te horen hoe dat gaat.
Waarom hebben jullie gekozen voor de oplossing van Talent Netwerk Nederland en niet voor die van een traditioneel recruitmentbedrijf?
Het heeft alles te maken met het netwerk van Michiel. Hij kent de wereld waarin wij opereren. Zo is het gekomen. Er zijn een legio bedrijven die zijn zoals jullie zijn. Maar wat jullie onderscheidend maakt van andere bedrijven en wat interessant is voor ons, is de kennis in de techniek. Andere bureaus hebben hier wellicht minder kennis van. We hebben ook met een lokaal bureau gewerkt, maar daar komt echt niemand op af. We zijn niet gebonden aan een bureau en om eerlijk te zijn worden we ook wel een gebeld door andere bureaus, maar we werken nu met jullie samen. Voor een vorige vacature als Field Service Engineer hebben jullie een geschikte kandidaat gevonden. Er zijn ook mensen die hebben zich gewoon koud aangemeld, omdat zij ons bedrijf interessant vonden.
Denk je dat Talent Netwerk Nederland daar ook een bijdrage in heeft gehad?
We krijgen heel veel leuke reacties op onze vacaturepagina en de campagne die jullie voor ons hebben gemaakt. De vacature die jullie voor ons hebben gemaakt is ook weer geplaatst op onze website. Dat zaait echt aan twee kanten.
Als je terug kijkt naar de vacature voor Field Service Engineer en de vacature die nu nog loopt. Hoe kijk je daar dan naar?
Het is kennelijk lastig om de juiste persoon te vinden. Ik ben bijvoorbeeld nu wel benieuwd of we met elkaar op het juiste spoor zitten. Is het een optie om de scope wat breder te maken?
Ik begrijp wat je zegt. Het gebeurt inderdaad wel eens dat we beginnen en dat we gedurende het proces toch verbeter punten zien. Of dat de klant graag aanpassingen wil doorvoeren. We handelen eerlijk en transparant en zoeken dan samen met de klant naar de mogelijkheden. Michiel heeft binnen ons bedrijf vooral contact met de klanten.
Wij hopen met jullie de juiste match te bewerkstelligen, maar ik merk wel dat jullie ook bij Talent Netwerk Nederland heel hard jullie best doen. En dat jullie verder meedenken over andere middelen en mogelijkheden.
Wat vind je het leukst aan Talent Netwerk Nederland?
De opmaak van de vacaturepagina en de campagne vind ik erg leuk. We krijgen vaak terug dat mensen het leuk vinden om de collega’s al te leren kennen. Dit wordt als erg positief ervaren. Mensen zien meteen een paar gezichten. Daarnaast wordt de tekst in jip-en-janneketaal neergezet. Ik heb het gevoel dat dit echt iets unieks is in tegenstelling tot andere bedrijven.
Wil je ook kandidaten voor je vacatures?
Neem contact met ons op!
Vond je dit interessant?
Abonneer je dan nu op onze maandelijkse impact blog en ontvang praktische werving- en marketingtips uit de praktijk eenvoudig via e-mail. Mis dit niet.