31 augustus 2019
Effectory
Tip voor werkgevers
Leren van vertrekkende werknemers
Ooit gerealiseerd dat de grootste kans dat je te weten komt wat je medewerkers over je bedrijf denken is tijdens een interview voordat ze vertrekken?! Dit is een van de weinige momenten dat werknemers zich geen zorgen maken over de gevolgen als ze zich openlijk en negatief uitspreken over misstanden op de werkvloer. Een gesprek voordat iemand vertrekt is dus een uitgelezen mogelijkheid om erachter te komen wat iemand daadwerkelijk denkt over het bedrijf.
Daarom is het ook belangrijk om goed voorbereid het gesprek aan te gaan en deze kans niet te missen. Het stellen van de juiste vragen hoort hier ook bij, zoals:
- Wat was de algemene indruk van de medewerker van het bedrijf?
- Wat vonden ze van de bedrijfscultuur?
- Waren er genoeg mogelijkheden om zich te ontwikkelen?
- Hebben ze overwogen om op een andere plek te gaan werken binnen het bedrijf?
- Wat zouden ze veranderen binnen het bedrijf?
En de belangrijkste: Waarom vertrekken ze?
Een vertrek interview is bij succesvolle bedrijven al bijna standaard te noemen. 91 procent van de Fortune 500 bedrijven houden een vertrek interview. Het blijkt alleen dat veel van deze bedrijven het ook als standaard procedure uitvoeren en daarmee vergeten om het belang van de antwoorden in te zien. De gedachte is vaak ‘Wat maakt het uit, ze vertrekken toch?!’. Deze aanpak is kortzichtig en schadelijk voor het bedrijf. Een goede analyse van de antwoorden kan je organisatie veel opleveren. De vraag moet dus eigenlijk zijn: Hoe kan mijn organisatie de beste mensen behouden, wanneer het niet duidelijk is waarom de beste mensen vertrekken?
Ga een ‘negatief’ gesprek aan
Een vertrek interview zal niet alleen positief zijn en bij een goed interview zal je ook veel negatieve zaken horen over de werkomgeving, aangezien dit zeer waarschijnlijk de doorslag voor het vertrek van een medewerker heeft gezorgd. Als bijvoorbeeld de moeilijke verhouding met de manager het probleem blijkt te zijn, dan kan de rest van het team daar nog last van hebben na het vertrek en is het belangrijk snel actie te ondernemen!
Honderden CV’s
Een vertrekinterview is een unieke mogelijkheid om erachter te komen of de reden dat een medewerker vertrekt een groter probleem is in de organisatie. Als dit het geval is, moet je hier actie op ondernemen. Bovendien, als je het goed aanpakt, dan zal het verloop van je personeel over termijn dalen.
Er zijn veel praktische voordelen en bovendien zal het veel onvoorziene uitgaven schelen. Bedenk eens hoeveel uren je kan besparen als je geen vervanger hoeft te vinden, aangezien je het een volgende keer kan voorkomen door een goed vertrek interview te houden. Eén interview tegenover het lezen van honderden Cv’s en houden van uren aan sollicitatie gesprekken.
Dan zijn daar de indirecte kosten van andere mensen die vertrekken omdat een blijvend probleem niet aangepakt wordt. Ook is recruitment enorm veranderd in 21ste eeuw doordat millennials voor elk baanperspectief persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden verwachten. Tel dit bij elkaar op en je kan er niet omheen dat je met een vertrek interview de sleutel kan vormen voor het oplossen van vele serieuze problemen in je organisatie.
Kom erachter waar ze gaan werken
Als een medewerker ervoor kiest om bij een andere organisatie aan de slag te gaan is dit een mogelijkheid tot verbetering van je eigen bedrijf. Kun je erachter komen hoe hebben ze hem hebben overgehaald? Je kan veel leren van de concurrentie. Als het om 10 procent verhoging van het salaris gaat, is het waarschijnlijk de moeite waard om in vergelijkbare gevallen een verhoging voor te stellen en daarmee de kosten van het werven en van vervanging te voorkomen.
Is de reden dat de medewerker niet het gevoel heeft dat ze door kan groeien of promotie is misgelopen, dan is de oorzaak complexer en is het belangrijk om meer onderzoek te doen binnen je organisatie. Talentvolle medewerkers zullen elders gaan zoeken op het moment dat ze niet kunnen groeien binnen jouw organisatie.
Problemen waarvan je niet wist dat ze er waren
Overwerk is een belangrijk onderwerp voor ambitieuze mensen, maar kan ook grote bron van frustratie zijn. Op het eerste gezicht wordt het doorgaans als positief gezien als iedereen druk is en overuren maakt voor het bedrijf. Te veel overuren kunnen echter leiden tot ontevredenheid en ziekteverzuim. Uiteindelijk zal dit kunnen leiden tot een burn-out met ernstige persoonlijke gevolgen en daarmee negatieve impact op je organisatie op meerdere vlakken.
Het is bijvoorbeeld berekend dat alleen al in de VS er 190 miljard dollar aan ziektekosten wordt veroorzaakt door burn-outs. Bij elke organisatie is er een punt waar overuren leiden tot overspannen medewerkers. Dit is dus een belangrijk risico om in de gaten te houden.
De voorkom vertrek-strategie
Mensen zullen zich altijd gewaardeerd voelen als ze empathisch benaderd worden en gewaardeerd om wie ze zijn en wat ze doen, ook privé. Als dit als uitgangspunt wordt genomen, kun je een vertrek interview ook zien als een manier om een positief signaal naar de andere medewerkers te geven en zelfs een mogelijkheid om de medewerker het gevoel te geven dat hij niet moet vertrekken.
Op het moment dat medewerkers zich als persoon gewaardeerd voelen, is het bewezen dat zij meer toegewijd zijn aan het werk en daarmee je organisatie. Deze persoonlijke aanpak zal zeker indirect een positieve impact hebben op je bedrijfsresultaten en innovatieve kracht. Probeer je eens een situatie in te denken van een zeer gewaardeerde medewerker die is vertrokken, wat had je kunnen doen om hem te behouden?!
Bij Effectory kunnen we helpen om het aantal vertrek interviews terug te brengen. We hebben een groot aantal aanpasbare methodes voor jouw specifieke situatie in je organisatie. We passen een combinatie van een mens gerichte aanpak en digitale aanpak toe. Daarbij maken we gebruik van geavanceerde onderzoeksmethoden waarbij onze psychologen, data scientists en algoritme analyse met artificial intelligence worden gecombineerd om aan de groei van bedrijven bij te dragen. Neem contact op om te kijken hoe we bij kunnen dragen aan de groei van jouw organisatie!
Wil je ook niets meer missen?
Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op social media.