BLOG
Het addertje onder het gras van recruitmentbureaus
leestijd: 3 minuten
Het klinkt wel lekker toch? Een recruitmentbureau dat werkt op basis van no cure no pay. Geen kosten vooraf en alleen een factuur als de werving succesvol afgerond wordt. Als HR Manager vond ik dit wel een fijne manier van werken. Geen gedoe, alleen betalen bij succes en het wervingsproces had ik volledig uitbesteed. Prima geregeld dacht ik. Maar er zat – zonder dat ik het besefte – toch een vervelend addertje onder het gras. Een addertje dat mij waarschijnlijk meerdere keren gebeten heeft, met een vervelende nasmaak op de (middel)lange termijn.
Het model van no cure no pay of het werken met een succesfee blijkt namelijk te zorgen voor een obscure prikkel bij het recruitmentbureau. Hier kan ik helaas ook uit eigen ervaring putten. Michiel en ik waren in 2019 helemaal klaar met de traditionele manier van recruitment en besloten het – met Talent Netwerk Nederland – helemaal anders te doen. Geen vage processen en constructies meer, maximale impact op de arbeidsmarkt voor onze klanten en weg met die hoge fees. Hoewel onze aanpak innovatief en vernieuwend was en is, bleek het toch lastig om alle werkwijzen en gewoontes direct los te laten. Zo voerden we in het begin nog – namens onze klant – selectiegesprekken met kandidaten en hadden wij – naast een vaste prijscomponent – ook nog een succesfee in onze prijsstelling opgenomen. Toen en nu nog steeds een gebruikelijke component in het verdienmodel van veel traditionele recruitmentbureaus. Onze succesfee was erg laag, maar we hadden hem wel. Ben ik daar achteraf trots op? Niet echt. Was het noodzakelijk? Waarschijnlijk ook niet, maar het hoorde blijkbaar bij ons ontwikkelingsproces als gamechangers.
Wat waren dan onze ervaringen met de succesfee? In het begin waren onze ervaringen heel positief. De succesfee werkte super. Zowel voor onze klanten als voor onszelf. Elke keer als we een wervingscampagne succesvol hadden afgerond en onze klant een vacature had ingevuld, voelde het versturen van de succesfee-factuur als de kers op de taart. Een cadeautje voor onszelf. Een schouderklopje. En het grappige is dat onze klanten deze ook graag betaalde. Iedereen happy.
En dan te bedenken dat een succesfee – van nog geen 1.000 euro – ons al in de verleiding had gebracht het selectieproces te willen beïnvloeden.
Maar dat addertje dan? Dat addertje – dat zich al die tijd verborgen had gehouden onder het gras – liet ongeveer driekwart jaar later van zich horen … of eigenlijk van zich voelen. We waren op dat moment bezig met een wervingscampagne voor een technische functie. De campagne liep erg succesvol. Meer dan twintig kandidaten hadden al gereageerd. Voor ons reden genoeg om na een maand in de campagne alvast de banketbakker te bellen en een forse slagroomtaart te bestellen. Ik zie me nog de kersen uit de koelkast halen. Dit werd weer een kers-op-de-taart-momentje. Zeker weten. Maar uit de gesprekken tussen enkele veelbelovende kandidaten en onze klant, bleek dat er veel twijfels waren. Zowel bij onze klant als bij de kandidaten. Een succesvolle match en onze kers op de taart bleken ineens verder weg dan wij hadden verwacht.
Toen Michiel en ik de situatie aan het bespreken waren, beet dat addertje ons allebei vol in de kuit. We realiseerden ons allebei dat we elkaar aan het overtuigen waren dat de klant er naast zat en dat de kandidaten ook weinig steekhoudende argumenten hadden om deze mooie kans niet met beide handen aan te pakken. We waren scenario’s aan het bespreken wat we konden doen om de klant te bewegen toch met kandidaat A in zee te gaan of hoe we kandidaat B op andere gedachte konden brengen? Met andere woorden …. we waren plannen aan maken om het selectieproces van onze klant te beïnvloeden. AUWWWW
En wat dreef ons op de achtergrond? De obscure prikkel die we zelf in onze prijsstelling hadden opgenomen …. onze succesfee. Als we namelijk konden zorgen dat onze klant toch in zee zou gaan met één van de kandidaten, dan zouden wij onze laatste factuur kunnen sturen.
En dan te bedenken dat een succesfee – van nog geen 1.000 euro – ons al in verleiding had gebracht het selectieproces te willen beïnvloeden. Verplaatst je dan nu eens in een recruiter van een detacheringsbureau die eerst 1.500 uur gaat detacheren via een deta-vast-constructie of een recruiter van een werving- en selectiebureau die werkt met een fee van 25% van het jaarsalaris. Waarbij zijn of haar kers op de taart een persoonlijke bonusregeling is. Koekoek
Tijdens dat overleg zijn we trouwens direct en resoluut gestopt met onze succesfee in onze prijsstelling. Heeeeeer-lijk. Vanaf dat moment hebben wij geen prikkel meer om het selectieproces te beïnvloeden en hebben we 100% focus op het vertellen van het echte verhaal van de baan en het maken van maximale impact op de arbeidsmarkt.
En onze wervingscampagnes? Die zijn nog steeds een feestje.
Iedereen happy.
12 juli 2021
Bas van Dongen
Blijf geïnspireerd!
Schrijf je in voor onze updates en ontvang regelmatig nieuwe inzichten en tips over het maken van impact op de arbeidsmarkt.