Klantreview
Peter Hassink
Tender- & Projectmanager
WaterTechniek Twente | Enter
‘Drie nieuwe collega’s voor de prijs van twee’
Hoe ging het met vacatures voordat je met ons ging samenwerken?
Ik ben nu ruim 10 maanden in dienst van WaterTechniek Twente en ik begreep dat we altijd veel moeite hadden om mensen te vinden voor onze vacatures. Het was altijd heel moeizaam. We zijn een klein bedrijf, met mooie projecten. En het is moeilijk om dat goed zichtbaar te maken. Ik zie zelf ook veel bedrijven die op LinkedIn zo’n A4’tje posten met een of ander standaard tekstje. Is dat nog van deze tijd? Het spreekt mij totaal niet aan. Ik denk dat er een trigger moet zijn voor iemand om te denken “hey dat is interessant, dat wil ik zien”.
Wat sprak je aan om met ons samen te werken?
Bas was een collega van mij en ik zag regelmatig zijn posts op LinkedIn die mij erg aanspraken. De wijze waarop vacatures werden gepresenteerd, de vacaturepagina’s, maar ook de filmpjes op LinkedIn. Dus voor mij was het een no-brainer om contact met hem te leggen.
Bas heeft ons daarna verteld over zijn bedrijf en de verschillende mogelijkheden. En het sprak Rob, een van de eigenaren, ook heel erg aan. Daarna hebben we besloten ‘het gewoon een keer te proberen’.
Wat vond je van het proces van TNNL?
Dat jullie veel via Teams doen, maakt het allemaal heel makkelijk. Het kost weinig tijd en je hebt er zelf ook weinig voorbereiding aan. Uiteindelijk, inhoudelijk moet je zelf wel een aantal dingen doen, maar ja, dat had je anders ook gedaan. Het is met name de aanpak die mij erg aanspreekt. Wat jullie laten zien is niet standaard ‘wij vragen dit en we bieden dat’, jullie laten veel meer zien ‘dit zijn wij, dit is leuk aan ons en dit is leuk aan het beroep’. We hebben bij de vacature voor de monteur ook echt monteurs betrokken. Hierdoor krijg je een andere dynamiek, want zij geven hele andere antwoorden op vragen dan ik dat zelf zou doen.
Wat heel bijzonder was het moment dat we zelf foto’s moesten aanleveren voor de vacaturepagina. Ik heb toen een van onze monteurs gevraagd of hij foto’s wou aanleveren. Hij heeft daarna foto’s aangeleverd waarvan ik dacht ‘dat had ik zelf nooit opgestuurd’. Maar later dacht ik wel ‘ja, maar ik ben helemaal niet de doelgroep, dus ik denk dat het degene aanspreekt die wel de doelgroep zijn’.
Het proces was gewoon heel makkelijk en de communicatie was snel. Gewoon een lekkere strakke planning. En dat werkt twee kanten op. Dus dat proces verliep gewoon prettig. Met de lancering van de eerste vacature heeft Michiel nog een keer – voor het hele bedrijf – inzicht gegeven in LinkedIn. Over algoritmes en dat soort zaken. Dat heeft de meeste collega’s wel wat inzicht gegeven.
Hoe vonden de medewerkers het om betrokken te worden?
Volgens mij vonden ze het allemaal wel leuk. En over het algemeen vinden de meeste mensen het ook wel leuk om over hun werk te praten, dus dat maakt het ook makkelijker. Ik kijk daar al met al heel positief op terug.
Wat was het meest opvallend?
We waren in het begin wel een beetje voorzichtig. We wisten niet zo goed wat we ervan konden verwachten. Overal hoor je over de lastige arbeidsmarkt. Dat het moeilijk is om aan mensen te komen. Maar toen zich de eerste kandidaten begonnen te melden, had ik zoiets van ‘als ik het op deze manier doe, valt die moeilijke arbeidsmarkt wel mee’. Je moet alleen wat beter je best doen om de juiste mensen aan te spreken. Er zijn altijd wel mensen die op zoek zijn naar wat anders. Die uitgekeken zijn op hun werkplek en op zoek zijn naar een nieuwe werkomgeving. Volgens mij is het ook heel gezond om af en toe een keer over te stappen naar een nieuwe werkomgeving. Maar dan moet je ze wel aanspreken.
Als ik terugkijk hebben er meer kandidaten gereageerd dan ik had verwacht. Voor de Hoofd Monteur hebben we acht sollicitaties gehad. En de reacties waren heel divers. Van starters met een aantal jaar ervaring tot hele ervaren kandidaten. De campagne sprak dus meerdere leeftijdsgroepen aan.
Van de acht sollicitanten zijn er eindelijk drie op gesprek geweest en hebben we één nieuwe Hoofd Monteur aangenomen.
Ik begreep dat je daarna nog een campagne bent gestart?
Ja dat klopt. We hebben de daarna nog een campagne voor Projectcoördinator gestart met Talent Netwerk Nederland. Ook deze campagne hebben we succesvol afgerond met een nieuwe collega. En het mooie is dat er door alle activiteiten op LinkedIn en Social Media ook nog iemand had gereageerd die de campagnes had gezien, maar op zoek was naar een andere rol. We zijn een kop koffie gaan drinken en ook hij werkt nu bij ons.
Drie nieuwe collega’s voor de prijs van twee dus.
Peter Hassink
WaterTechniek Twente